Cum apar cariile dentare și cum îți poți da seama de prezența acestora

Navigare rapidă articol

Apariția cariilor reprezintă, poate, cea mai mare temere a oamenilor în ceea ce privește igiena orală. Caria dentară este una dintre cele mai vizibile și ușor de înțeles probleme cu care te poți confrunta în acest sens, fiind capabilă să se dezvolte atât la copii, cât și la adulți.

Din punct de vedere medical, caria dentară este un proces distructiv cronic al țesuturilor dure ale dintelui, fără caracter inflamator, care provoacă necroza și distrugerea acestora. Însă dincolo de această definiție este important să cunoști cauzele care duc la apariția cariilor și să știi cum le poți identifica în timp util în momentul în care te confrunți cu această situație neplăcută.

Cum apar cariile dentare

Există mai mulți factori care, împreună, duc la formarea cariilor, precum bacteriile de la nivelul cavității orale, igiena precară, nivelul scăzut de fluor, alimentația sau fumatul.

• Bacteriile de la nivelul cavității orale apar deseori ca urmare a unui periaj efectuat incorect și favoritizează apariția acizilor care distrug stratul dintelui.
  • Cele mai periculoase alimente din perspectiva cariilor dentare sunt cele care se lipesc de dinți și cele care au un conținut ridicat de carbohidrați, precum zahărul, mierea, gemul, ciocolata, băuturile răcoritoare cu zahăr, înghețata, bomboanele și chipsurile.
  • Așa cum era de așteptat, și fumatul poate duce la apariția cariilor deoarece fumul din țigări reduce producția de salivă și scade astfel protecția împotriva acizilor care atacă dintele.
  • Nu în ultimul rând, secreția de salivă reprezintă o problemă semnificativă și în rândul persoanelor care urmează diverse tratamente medicale, precum cele ce au la bază antihistaminice, medicamente contra epilepsiei, beta-blocantele sau antipsihoticele.

Cum îți dai seama dacă ai un dinte cariat

Apariția cariilor dentare reprezintă o problemă tocmai pentru că este greu de depistat. Cariile nu oferă simptome în primă fază, iar în momentul în care acestea încep să apară caria se află deja într-un stadiu avansat de evoluție. Astfel, cel mai simplu mod de a depista apariția lor în timp util o reprezintă vizita periodică la medicul stomatolog, deoarece acesta are competențele și tehnologiile necesare pentru a-ți oferi răspunsurile de care ai nevoie.

Foarte multe persoane aleg să apeleze la un consult stomatologic abia după ce apar primele simptome, iar evoluția cariei este una semnificativă. Printre aceste simptome amintim durerile dentare, nivelul ridicat de sensibilitate la temperaturile reci și calde, precum și la alimentele dulci, apariția unei respirații urât mirositoare, dar și a unor colorații negre, maronii sau gri pe suprafața dinților.

Cum poți preveni apariția cariei dentare

La fel ca în cazul tuturor celorlalte afecțiuni prezente la nivel dentar, cea mai importantă metodă de prevenire este dată de respectarea igienei orale și apelarea la un periaj dentar corect de cel puțin două ori pe zi. La acesta se adaugă și folosirea aței dentare și a apei de gură, care ajută la eliminarea resturilor alimentare rămase în spațiile interdentare și a bacteriilor rămase în cavitatea orală.

Totodată este indicat să ai grijă la alimentația ta zilnică și să nu apelezi excesiv la produse bogate în carbohidrați. Îți recomandăm să renunți sau cel puțin să reduci pe cât posibil fumatul și, nu în ultimul rând, să apelezi periodic la un consult profesional oferit de medicul tău stomatolog.

Pentru mai multe detalii și informații despre cariile dentare, precum și în situațiile în care ai nevoie de un control stomatologic poți apela cu încredere la echipa noastră. Medicii de la Clinica Dentară Dr. Șerban îți stau la dispoziție la numărul de telefon 0758.074.415 sau direct la cabinet, la adresa Str. Daniel Danielopolu 36, parter, ap.3, Sector 1, București, în zona Herăstrău.